ARM wprowadza dwóch nowych członków rodziny procesorów graficznych: Mali-T720 i Mali-T760. Pierwszy jest przedstawicielem GPU ze średniej półki i jest następcą układów Mali-400 MP i 450 MP. Drugi to nowy flagowiec, który ma być wydajniejszy od dotychczas najsilniejszego układu graficznego, T604 o 400%.
Przeczytaj koniecznie >> Krótki test przeglądarek internetowych dla Androida
Dane statystyczne mówią, iż ponad połowa androidowych tabletów znajdujących się na rynku jest wyposażonych w układy SoC z chipami graficznymi Mali. Oczywiście, układy graficzne ARM znajdziemy nie tylko w „dachówkach”, ale i w smartfonach – choćby w Samsungu Galaxy Note 3, którego producent wyposażył w chip Mali-T628 z 6 rdzeniami cieniującymi.
Poprzednie układy GPU ARM przynależące do średniej półki były oparte na architekturze Utgard – wśród nich były Mali-300, 400 MP i 450. Wraz z układem Mali-T604 ARM przeniosło się na nową architekturę, nazywaną Midgard. To jednocześnie platforma dla układów o bardzo wysokiej wydajności.
Mali-T720
Mali-T720 może być wykorzystywany w układach ARM Cortex A7 i A12, a także w nadchodzących, 64-bitowych chipach Cortex-A53. Może pracować z prędkością 600MHz i jego wydajność jest określana na poziomie 81,6 GFLOP, z prędkością wypełniania pikseli 4,8 Gpix/sec. Dla porównania, Mali-400 MP oferuje wartości – odpowiednio – 19,2 GFLOP i 1,6 Gpix/sec.
Oprócz tego, że Mali-T720 oferuje nieporównywalnie wyższą wydajność w stosunku do dotychczas stosowanych układów, ARM udało się zredukować ilość energii przezeń zużywanej. Zgodnie z oficjalnymi danymi, Mali-T720 oferuje “o 150% lepszą efektywność energetyczną w porównaniu do poprzednich układów GPU” i “o 30% mniejszą powierzchnię w porównaniu do chipów architektury Midgard”. To wszystko stał się możliwym dzięki wykorzystaniu 28-nm procesu technologicznego, co z kolei umożliwiło upchnięcie 8 rdzeni cieniujących w opisywanym chipie. Mali-T720 został zoptymalizowany pod kątem współpracy z Androidem. Układ wspiera OpenGL ES 3.0 i RenderScript.
Mali-T760
Ten chip to drugi koniec skali. ARM opublikowało detale dotyczące jego specyfikacji. To istny potwór, który będzie stosowany w urządzeniach mobilnych. Jego konstrukcja uwzględnia aż 16 rdzeni cieniujących, a wydajność jest określana na – uwaga – 326 GFLOPów!. To wartość wyższa o 400% w stosunku do dotychczas najsilniejszego układu ARM, Mali-T604.
„Prostota i bogactwo możliwości chipu GPU Mali-T760 pozwoli firmie Rockchip na szybkie wprowadzenie nowych układów SoC, połączonych z zaletami systemu Android, w szerokiej gamie urządzeń mobilnych” — Feng Chen, szef marketingu firmy Rockchip.
Jednym z ciekawszych rozwiązań wykorzystywanych w Mali-T760 jest użycie techniki redukcji szerokości pasma, co skutkuje zmniejszeniem przesyłu danych, ale jednocześnie powoduje zmniejszenie zużycia energii. Wykorzystuje się przy tym technologię ARM Frame Buffer Compression (AFBC), która powoduje kompresję danych podczas przesyłu ich pomiędzy poszczególnymi elementami procesora GPU, a także unikalną technologię Smart Composition renderującą tylko tę część klatki, która uległa zmianie.
T760 obsuguje imponującą listę API, która obejmuje:
- OpenGL® ES 3.0 /2.0 / 1.1 (zgodne z Khronos),
- Microsoft Windows Direct3D 11.1
- Pełnoprofilowe OpenCL® 1.1
- RenderScript/ FilterScript
Przy taktowaniu 600MHz, z 16 rdzeniami cieniującymi, Mali-T760 oferuje maksymalną wydajność na poziomie 326,4 GLOPów i wypełnianie pikselami 9,6 Gpix/sec. To sprawia, że mamy do czynienia z najszybszym, mobilnym układem GPU na rynku.
Kto i kiedy?
ARM ma aktualnie 84 licencjonobiorców Mali GPU. Certyfikaty dla Mali-T720 i T760 zostały już zakupione przez firmy LG Electronics, MediaTek i Rockchip. Zgodnie z informacjami podanymi przez Trinę Watt, vice szefa rozwiązań marketingowych ARM, układy SoCs z nowymi GPU pojawią się w nowych generacjach smartfonów i tabletów z końcem 2014 roku, z ich oficjalną prezentacją (prawdopodobnie) w trakcie Mobile World Congress, na początku roku 2015.
Źródło: Android Authority