Kilka godzin temu odbyła się konferencja Nvidii w Las Vegas, na której „zieloni” zaprezentowali nowy procesor dla urządzeń mobilnych – Tegra K1. Procesory będą dostępne w dwóch wersjach: 32- i 64-bitowej, a za obliczenia graficzne odpowiadać ma aż 192-rdzeniowy układ GPU z linii Kepler, który oferuje wydajność lepszą niż konsole PlayStation 3 oraz Xbox 360. Przyjrzyjmy się układom Tegra K1 z bliska.
Przeczytaj koniecznie >> ARM zapowiada rewolucję na rynku SoC dla tabletów. Co skrywają rdzenie Cortex-A57?
Zgodnie z wcześniejszymi przewidywaniami, dziś Nvidia oficjalnie zapowiedziała kolejną generację procesorów Tegra – K1, które w niedługim czasie trafią do pierwszych urządzeń. Tegra K1, to zupełnie nowa jakość na rynku procesorów mobilnych. Układy dostępne będą w dwóch wersjach. Pierwszą z nich jest wariant 32-bitowy, który składa się z 4 rdzeni Cortex-A15 (tych samych, które zastosowano w Tegrze 4) + jednego wspomagającego. Rdzenie mogą pracować z maksymalnym zegarem 2,3 GHz. Procesor posiada także kontroler pamięci z obsługą do 8 GB RAM. Druga wersja Tegry K1 to wariant 64-bitowy, który składa się z rdzeni opracowanych przez Nvidię ukrywających się pod nazwą kodową Denver. Wiemy tylko, że bazują one na architekturze ARMv8.
Najistotniejszym elementem nowych procesorów Tegra jest jednak przede wszystkim układ graficzny Kepler (tak, ten sam, który znamy z komputerów PC), który składa się z aż 192 rdzeni Nvidia CUDA! Dla porównania, Tegra 3 posiadała zaledwie 12-rdzeniowy GPU, a Tegra 4 procesor graficzny złożony z 72 rdzeni. CEO firmy – Jen-Hsun Huang w trakcie przemówienia w Las Vegas powiedział, że w ten sposób urządzenia mobilne będą mogły w końcu stanąć w szranki z desktopami. Możliwości nowego procesora graficznego zaprezentowano na demie Unreal Engine 4, które możecie obejrzeć poniżej. Trzeba przyznać, że robi ono naprawdę niezłe wrażenie. Przyszłość gier na tabletach zapowiada się naprawdę ciekawie i być może w końcu przestaniemy mieć tylko do czynienia z odgrzewanymi kotletami sprzed 10 lat.
Mobilny Kepler z Tegry K1 oferuje lepszą wydajność niż konsole do gier poprzedniej generacji, czyli Xbox 360 oraz PlayStation 3. To otwiera twórcom gier na urządzenia mobilne naprawdę wielkie możliwości. Tim Sweeney – CEO Epic Games udostępnił nowy Unreal Engine 4 dziś i powiedział, że jego firma z pewnością ma zamiar wspierać Nvidię przez kilka najbliższych lat. Warto również wspomnieć, że Kepler potrzebuje do 1,5 razy mniej energii elektrycznej niż inne układy GPU stosowane obecnie w urządzeniach mobilnych.
Nowy układy dostępne będą w przeciągu kilku najbliższych miesięcy. Najpierw w ręce partnerów zostanie oddany wariant 32-bitowy. Dokładna data nie została podana, ale w przypadku Tegry 4 pierwszych urządzeń doczekaliśmy się latem, a więc w sześć miesięcy po oficjalnej zapowiedzi. Z kolei w drugiej połowie roku Nvidia rozpocznie realizować zamówienia na 64-bitową Tegrę K1.
Nowe procesory dedykowane są nie tylko tabletem internetowym, ale również telewizorom 4K, konsolom do gier (spodziewamy się, że Nvidia Shield 2 będzie pracować właśnie pod ich kontrolą), a nawet samochodom. Co jednak ciekawe, Nvidia nie wspomniała nic o smartfonach, ale w zasadzie jej procesory rzadko gościły w telefonach i pewnie wraz z nowym układem to się nie zmieni.
Na chwilę obecną nie wiemy niestety nic na temat wydajności CPU względem poprzedniej generacji procesorów. Domyślamy się, że wzrost będzie zauważalny, ale o ile…? Ten temat Nvidia przemilczała.
Źródło: Nvidia, fot.: Pocket-lint